lördag 1 september 2012

Cidetrack

Vårat äppelträd (Transparente Blanche) begåvar oss varje år med en icke oansenlig skörd av inte så goda äpplen. I alla fall inte att äta så vad kan vara bättre än att göra cider på dom?
Vi körde en 45-literslådas mängd äpplen minus lite dåliga exemplar i råsaftcentrifug (tack för lånet Kalle!) och vi fick ut i runda slängar nio liter efter silning och avskumning. OG på äppeljuicen från äpplena var 1062, jag tillsatte fem dec fryst konc äppeljuice för att kyla och landade då på 1075 vilket kändes alldeles för högt så jag spädde till 1065. Jag inser att det här förmodligen kommer att jäsa ut till 1000 så det blir nog rätt starkt men också väldigt lagringsvänligt. Jag tog också en lite okonventionell jäst för cider nämligen en french saison (Wyeast 3711) som ju egentligen är en fransk bondeöljäst så det ska bli väldigt spännande att se hur den blir.

Funderingar: Om det blir en batch cider nästa år så ska jag se till att ha en råsaftcentrifug som fixar hela äpplen då stor del av jobbet var att skära äpplen och då även köra mera äpplen, 20 liter borde inte vara ett stort problem i det fallet att man bara kan lasta på hela äpplen. Kalle kan eventuellt fixa en damejeanne som vi kan använda och det vore kanske lämpligt att anpassa sig efter den volymen. Skulle nog inte vara fel att se om man kan få plocka lite andra sorter från grannarna för att blanda smakerna. Vilken sorts jäst får den här batchen bestämma, blir det gott med den här jästen så kör jag gärna den igen då det känns lite roligare än att bara dra på champagnejäst eller ciderjäst som det bara finns en sort av.

Planerar att låta den stå på primären c:a 3 veckor och därefter använda en glasdammejeane som sekundär och där ska den få stå till någon gång i februari därefter ska jag tappa på flaska..


Uppdatering: bubblar på ordentligt i jäsröret. Jag valde bort att jäsa i pannrummet då det kändes lite varmt med nästan 23 grader så nu går den i matkällaren där det för tillfället är ungefär 18 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar