onsdag 29 augusti 2012

Vörtkylning

Bättre sent än aldrig. Vår vörtkylare byggdes hastigt ihop innan första bryggtillfället. Hornbach fick stå för 5 meter prisolrör av 10 mm tjocklek. Jag hade planerat för 12 mm men insåg på plats att det skulle kräva väldigt mycket mera jobb. Köpte även några meter vanlig trädgårdsslang samt halvtums infästningar och lite slangklämmor. I källaren böjde jag sedan prisolröret runt ett plaströr c:a 10 cm i diameter till en spiral. Därefter började jag det tröstlösa arbetet med att skala bort plasten. Efter ett tag kom jag på att det ju borde vara enklare om man värmde plasten då jag monterade helt enkelt all slang med slangklämmor och trädgårdsslanginfästningar och kopplade på varmvatten. Det gjorde att det hela gick som en dans! Kylningen av vörten gick med rekordfart och 20 liter kyldes på 10-15 minuter. Materialet gick på c:a 350 kronor och det var det verkligen värt måste jag säga.


1 kommentar: