onsdag 20 mars 2013

Bryggning: Sauvin Sin (glutenfri)

Efter mycket om och men lyckades jag ta mig tid att brygga glutenfritt. Målet är en amerikansk IPA humlad med Nelson Sauvin, något vi ju lyckats bra med med malt förut. Med risextrakt från Pakistan, durraextrakt från USA, kandisirap från Belgien, humle från Nya Zeeland och brittisk jäst blir det här en riktig kosmopolit.

Jag väljer den här gången att gå igenom receptet steg för steg för att dokumentera och förklara hur jag har resonerat. Jag tar inte humlegivorna sist, för att först fokusera på det som skiljer koket från ett sedvanligt kok. (Receptet finns i sin helhet här: http://beersmithrecipes.com/viewrecipe/127073/gf-sauvin-v-11)

Jag började med att stöpa 0,5 kg havregryn i 70-gradigt vatten i en halvtimme. Havregrynen hade jag i förväg fuktat och rostat i ugn för smakens skull. Tanken är att de ska förläna en brödig smak åt ölet som ska kompensera avsaknaden av kornmalt.

Havregrynen silades bort och vattnet kokades upp tillsammans med 1 kg rissirap och ytterligare några liter vatten för att komma upp i lagom kokvolym. (I det här fallet 9 liter.)

Mot slutet av koket tillsatte jag 200 g mörk belgisk kandissirap (för färg och smak), 100 g maltodextrin (för kropp och skum) och 1 kg durrasirap. Eftersom humleutbytet blir sämre ju mer socker det är i vörten kändes det klokt att ha i drygt hälften av sockret mot slutet. Dessutom har jag läst mig till att durrasirapen ska kunna ge en metallisk och syrlig bismak som många tycker är obehaglig, om den är med i hela koket. Det här ska vara ett sätt att undvika det.

Jag bitterhumlade vid 60 minuter från kokslutet, aromhumlade vid 5 minuter och lät ytterligare aromhumle ligga och dra i 20 minuter efter kokslutet efter att jag hade kylt vörten till 80 grader. Jag hoppas att det ska ge en påtagligt humlig arom, då jag tänkte hoppa över torrhumling den här gången.

Jag har valt att jäsa med Safale S-04 i stället för det amerikanska standardvalet US-05, för att åtminstone få lite mer smakbidrag från jästen än i vanliga fall.

Ett dygn senare pluppar det ytterst försiktigt i jäsröret till lilla damejeannen, men pluppar gör det.

OG: 1075
FG: 1016

Rissirap
Uppdatering 2013-04-01: OG 1020, fin doft, god men något sörsyrlig smak. Tror nog inte att den kommer att jäsa ut mer, men låter den stå ett tag till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar